•  

     

  • BESTE TRAINER/COACH.......

    Leuk dat je dit seizoen een KVS-team traint/coacht! Een uitdagende en belangrijke taak. Hoe beter het jou lukt om die goed uit te voeren, hoe meer plezier jij en de spelers zullen hebben. En …… heel belangrijk, hoe beter jij de spelers kunt helpen bij hun ontwikkeling.

    Om je te ondersteunen en jou te helpen met je eigen ontwikkeling als trainer en coach staat deze pagina boordevol informatie en hulpmiddelen; tips, nieuwsberichten, cursussen, handleidingen en voorbeelden van oefeningen.

    Heb je een vraag neem dan contact met ons op. Ook als je begeleiding wilt. Je vraag kan over van alles gaan. Je wilt met iemand sparren over een probleem, je wilt graag dat iemand een keer naar jouw training komt kijken om vervolgens te bespreken. Of je hebt behoefte aan wat langere begeleiding. Laat het weten en wij proberen een passende oplossing te vinden.

    Onze trainersbegeleiders zijn: André Kuipers, Hans van der Plas (B), Annemieke de Mooij (C), Lennart Bron (D), Wijnand Post (E) en Dick van Arkel (F).

    We wensen je veel plezier en succes!

    Namens de  jeugdcommissie,
    Dick (06-20442842), André (0645428536) en Annemieke (0634150167)

  • We stimuleren alle trainers graag om zich te blijven ontwikkelen. Dat doen we op basis van de Vijf inzichten van het KVS-trainerschap. De eerste vier inzichten zijn: structureren (1), stimuleren (2), individueel aandacht geven (3) en regie overdragen (4). In dit filmpje vertellen ze je er meer over. Er is ook een boekje met een uitgebreidere toelichting beschikbaar. Hoe je het beste om kunt gaan met pubers zie je in dit filmpje

    Meer lezen over training geven en coachen? Bekijk dan het Cursusboek Korfbal Trainer 2.

    Vul de trainer-zelfscan in. Aan de hand van stellingen zie je waar jouw kansen liggen. En ontdek je hoe het voor jou nog leuker wordt om trainen te geven.

  • MET PLEZIER ONTWIKKELEN

    Het vijfde ‘KVS-inzicht’ is dat de spelers zich met plezier ontwikkelen (5), zowel op sportief als op sociaal gebied. Ieder op zijn of haar eigen tempo. Als de spelers voldoende worden uitgedaagd en plezier hebben, zullen zij zich het snelst ontwikkelen. De ontwikkeling staat kortom voorop! We zien graag het doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen van de sporters groeien. Maar ook dat ze leren samenwerken, leren omgaan met verschillen en met winst en verlies. Positieve coaching is daarbij belangrijk. Maar wat houdt dat precies in?

    Bekijk alle tips voor positief coachenAls je goed oplet, zie je daarin een aantal andere inzichten terugkomen.

                               

  • OEFENSTOF

    Oefenstof korfbalacties, motorische vaardigheden en teambuilding
    We willen de kinderen veel variatie en afwisseling in oefeningen aanbieden tijdens de training. En ze zoveel mogelijk bewegingsvaardigheden aanleren. Daarvoor hebben we een aantal tools; de 8 korfbalacties en 8 motorische vaardigheden van het athletic skills model (ASM).

    De oefeningen voor de korfbalacties staan in het rood en de oefeningen voor breed motorisch bewegen in het zwart. Klik op het thema en ga naar de serie oefeningen. Elke oefening wordt uitgelegd in een filmpje. Onder de naam van de oefening staat aangegeven voor welke leeftijdscategorie deze geschikt is. Met dank aan de trainers en aan Het Grote Korfbalhandboek waarvan verschillende filmpjes afkomstig zijn!

    Andere handige linkjes: 

    Korfbalacties 

                  

               

    Breed motorische vaardigheden 

          

           

    Teambuilding

    KVS-playlist 
    Je kunt zelf ook oefenstof toevoegen. Daarmee help je andere trainers en houden we de trainingen gevarieerd. Dus heb jij een kort filmpje van een leuke oefening? Stuur deze dan naar annemiekedemooij@gmail.com. Dan voegen we het toe aan de KVS-oefenplaylist op Youtube. 

  • JAARPLANNING 2022/23

    Kijk in de jaarplanning 2022/23 voor de wedstrijddagen, vakanties en toernooien per maand. Je vindt er ook de thema's waar we die maand extra aandacht aan geven. 

  • ONTWIKKEL JE SPELERS

    De ontwikkeling van onze spelers is onze prioriteit. Daarom is het goed om te kijken naar wat ze al kunnen en ook naar waar ze beter in willen worden. Tijdens de workshop "motiveren" kwam naar voren dat zelfsturing en kennis van korfbalacties heel belangrijk zijn om enthousiast mee te doen tijdens de training.

    Speler-scan
    We hebben de benodigde capaciteiten en vaardigheden op een rijtje gezet in de speler-scan. Deze speler-scan voor C/D-spelers is gebaseerd op de 8 korfbalacties. Ook zijn ASM-vaardigheden toegevoegd en mentale vaardigheden.

    Laat je spelers de scan zelf invullen en doe dat zelf ook. Vergelijk en bespreek de resultaten met elkaar en bepaal waarmee jullie aan de slag gaan! Informeer ook de ouders en stuur ze de scan in de appgroep.

  • ONTWIKKEL JEZELF ALS TRAINER

    Met cursussen van de KNKV; KT2, KT3, KT4.

    Vraag of een trainersbegeleider met je mee wil kijken of denken. 

    Vul de trainer-zelfscan in en kijk waar jouw ontwikkelpunten liggen.

  • VISIE OP AANVALLEN

    Wat is belangrijk in de aanval?
    - Je loopt vrij om te kunnen schieten, niet om een molentje te draaien (dus doelgericht).
    - Je schiet zodra je vrij staat, iedereen probeert af te vangen.
    - De focus ligt op schieten en niet op de doorloopbal. Ja en als je dan druk krijgt, dan moet er de mogelijkheid zijn om naar binnen te gooien voor de doorloop (i.t.t. statische aangeef).
    - Iedereen is in beweging, na je pass/assist loop je richting de paal/ paal aantikken en loop je weer vrij.

    Complete korfballers
    - Geef tijdens de training evenveel aandacht aan alle aanvalsacties (4) van korfbal. Dit zijn: schieten om te scoren, vrijlopen om te schieten, assist geven en balbezit houden.
    - Probeer eens 2 weken lang alleen maar op vrijlopen te trainen. Verzin zoveel mogelijk oefeningen. Vertel de kinderen ook over welke korfbalactie het gaat.
    - Probeer om van alle kinderen aanvallers te maken. Een aanvaller beheerst alle 4 acties, een complete korfballer dus.
    - Beloon tijdens de training en de wedstrijd niet alleen de doelpuntenmaker maar ook de speler die de assist geeft en de rebounder (balbezit houden).
    - Ga altijd uit van de korfbalactie.

    TIP Je kunt oefeningen makkelijk/moeilijk maken door met de aantallen te variëren. Bijvoorbeeld in een partijvorm 2 tegen 3; de 2 beste schutters tegen de 3 mindere schutters (zodat de beste schutters meer uitdaging/weerstand hebben en de 3 mindere schutters meer succes kunnen ervaren).

  • SAMEN TRAINEN

    KVS wil dat alle teams tot en met de D-leeftijd (tot 12 jaar) de eerste training van de week gezamenlijk starten. Daarna gaan de teams uiteen, of een aantal teams trainen samen. De voordelen van gezamenlijke trainingen zijn: iedereen krijgt dezelfde training, binding binnen dezelfde leeftijdsgroep, het bevordert het contact en communicatie tussen de trainers en onervaren trainers leren van ervaren trainers.

  • WISSELEN EN INVALLEN

    Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord en gezien voelt, dat alle spelers zich ontwikkelen en dat onze jeugdspelers vele jaren blijven sporten bij KVS.

    Daarom hebben we de volgende 2 spelregels:

    1. Alle teamspelers krijgen evenveel speeltijd.

    2. Als je bij een ander team wissel staat (=invaller) mag je altijd minimaal een paar minuten meedoen (behalve bij A1, B1 en C1 want wedstrijdsport). Begroet de invaller actief, betrekt hem/haar bij de warming-up, teambespreking en bedank hem/haar na afloop.

    Waarom doen we dit?
    Kinderen vinden het leuk om eens bij een ander team mee te doen.
    De invaller voelt zich meer betrokken bij het team en heeft meer aansluiting.
    Het is goed voor de ontwikkeling van de invaller, hij/zij leert van andere coaches en medespelers.
    Omdat hiermee bij een ander team reserve staan leuker wordt. 

  • WEDSTRIJDEN VASTLEGGEN IN DE KNKV-APP

    De wedstrijden leg je vast met het digitale wedstrijdformulier in de KNKV-app.

    Digitaal Wedstrijd Formulier (DWF)
    Waar vind ik de wedstrijdgegevens? Hoe voeg ik spelers toe aan de opstelling? En hoe selecteer ik de scheidsrechter? Alle informatie over het digitale wedstrijdformulier vind je hier bij de supportdesk van Sportlink.

    Heb je de app nog niet geïnstalleerd? Kijk dan hier!

  • Tijdens het seizoen 2021/22 introduceerde KVS/Maritiem het ASM-model binnen de jeugdopleiding. Dit model voor veelzijdig bewegen maakt dit jaar onderdeel uit van de wekelijkse trainingen. Met als doel (nog) meer plezier en een bredere ontwikkeling van de spelers.

    ASM staat voor Athletic Skills Model en is gebaseerd op een mix van wetenschappelijke bevindingen en praktijkervaring. Het bestaat uit 10 basisvaardigheden en is erg leuk toe te passen. Het gaat er vanuit dat je eerst een goede beweger gaat worden en daarna een betere specialist in korfbal. Het zorgt voor veel variatie in de trainingen, wat leuker en uitdagender is voor kinderen. Aanpassingsvermogen & creativiteit stimuleren staan hierbij centraal.

    Lees er meer over ASM in dit nieuwsbericht

    10 vaardigheden

    1. Gaan en lopen: kruipen, tijgeren, huppelen, huppen, buikschuiven, draaien, keren, stoppen en starten, looptraining, ladder, sprint.
    2. Springen en landen: rebounden, uit beweging schieten, verspringen, touwtje springen, bokspringen, high-fiven in de lucht, trampoline springen, hoogspringen, dunken, vlucht, hoogte en rotatie.
    3. Balanceren en vallen: rijden, glijden, acrobatiek
    4. Klimmen en klauteren: steunen en hangen, paalklimmen, paalhangen, over het hek klimmen, kastspringen, kruiwagen, muurklimmen.
    5. Zwaaien en slingeren: schommelen, zwaaien in hang, zwaaien in steun, slingeren.
    6. Bewegen op muziek: muziek maken, ritme, dansje, spiegelen, bal stuiteren, samen iets tegelijkertijd doen, reageren op een signaal van de trainers, steen/papier/schaar, loopritmes/looptraining, ladderwerk, beweegbanen, bankspringen.
    7. Gooien, vangen, slaan en mikken: stuiteren, jongleren, hockey, beachball, softball, assist geven, rebounden, borstgooi, ingooi, één hand, badminton, tennis, padel, rugby, scoopbal, tafeltennis.
    8. Trappen, schieten en mikken: dribbelen, slalom, opwippen, mikken, high kick (kickboksen), dropkick, passing.
    9. Stoeien en vechten: tillen, heffen en dragen, trekken en duwen.
    10. Rollen, duikelen en draaien: om de lengteas, breedteas en diepteas, koprol maken.
  • TRAINEN GEVEN - IMPLICIET TRAINEN

    In de trainingsstof proberen we "impliciet leren" te stimuleren en passen we trainingen aan op het niveau van ieder individu.

    Kinderen leren spelenderwijs en impliciet het best waarbij we spelers zelf laten ontdekken hoe het moet. Ze leren door te doen, zonder bewuste technische aanwijzingen van ons (expliciet). Diegene die leert kan dan ook niet duidelijk verwoorden wat de beweegregels zijn, maar is wel succesvol in het doel. 

    Hoe doe je dat nou, impliciet trainen geven?

    • Vragen stellen (reflectie); als trainer/coach is het belangrijk om vragen te stellen over het doel van de oefening, het leerproces en het resultaat. "Hoe gaat het?" "Waar kan ik je mee helpen?" "Hoe bedoel je dat?" Hierdoor worden de spelers zich bewust van het doel en komen ze zelf met oplossingen.
    • Foutloos leren; van makkelijk naar moeilijk. Begin met een oefening waarbij de korfbalactie heel vaak lukt. En ga daarna verder naar de volgende oefensituatie die wat moeilijker is. Bijvoorbeeld de afstand tot de paal steeds iets verder vergroten bij een schot. Of misschien is het raken van de korf bij de kleintjes al een punt waard.
    • Analogie leren; door middel van een metafoor of beeldspraak een beweging uitvoeren. Bijvoorbeeld bij het schieten; juichen/uitzwaaien nadat de bal de handen verlaat. Of de verdedigende houding; doe alsof je op een surfplank staat/onder een laag plafond loopt. De tegenstander de pas afsnijden; deurtje dicht.
    • Differentieel leren; het aanleren van vaardigheden in wisselende omstandigheden. Bijvoorbeeld bij een doorloopbal. Je kunt variëren in materiaal; een doorloopbal nemen met verschillende soorten ballen. Of variëren in de aanloop door bijvoorbeeld eerst een pirouette te draaien, of eerst in de handen te klappen voor de aangeef. Variatie in de omgeving kan aangebracht worden door bijvoorbeeld een doorloop vanaf een heuvel of op het echte gras. Ook kun je variëren in de aangooi: heel vroeg, heel laat, hoge of lage aangooi. En laat ze eens een doorloop nemen op een hoge of een lage paal.
    • Observerend leren; oefeningen nadoen/imiteren. Doe het zelf voor, een teamgenoot of vraag eens iemand van de selectie om te helpen.
    • Leren met externe focus: alleen het doel is van belang, bijvoorbeeld het scoren. De speler leert zonder dat hij zijn aandacht richt op de uitvoering. Laat de spelers bijvoorbeeld hun aandacht richten op de korf (waar moet de bal komen?) en bijvoorbeeld niet op de stand van de handen.
  • CURSUSSEN

    Het KNKV heeft een aantal opleidingen voor korfbaltrainers. Vanaf 15 jaar kun je daar aan meedoen. Voor beginnende trainers of bijvoorbeeld ouders die training gaan geven is er een clinic beschikbaar: ‘Training geven: de basics’. De KT2, KT3 en KT4 zijn opleidingen voor de trainers met ervaring. Daarnaast biedt de KNKV de opleiding ‘Trainersbegeleiding’ aan, waarbij je wordt opgeleid tot trainersbegeleider.

    Training geven: de basics

    Deze trainingsavond/clinic is bedoeld voor een diverse doelgroep. Denk hierbij aan ouders, jeugdkorfballers die beginnen met training geven of aan oudere trainers die zich willen laten inspireren. De clinic is dan ook laagdrempelig en eenvoudig te begrijpen voor iedereen! Tijdens deze clinic worden de belangrijkste facetten van korfbal belicht, zodat de deelnemers een aantal tips en handvaten krijgen om in de praktijk mee aan de slag te kunnen gaan. Alle oefeningen zijn gericht op training geven aan de jeugd. Plezier en succesbeleving van je spelers in het korfbal staan centraal.

    Korfbaltrainer 2 (KT2)

    Deze opleiding heeft als kern het lesgeven (didactiek). Lesgeven is de basis om inhoud (korfbalvaardigheden) over te kunnen brengen. In de opleiding wordt ook enige aandacht besteed aan het coachen. Deze opleiding is vooral praktijkgericht, er wordt veel gewerkt met beelden! De cursisten maken tijdens de opleiding gebruik van de app van Spelenderwijs Verbeteren.

    Korfbaltrainer 3 (KT3)

    In deze opleiding wordt veel aandacht besteed aan het proces van ‘analyse naar oefenstof’. Kennis van korfbal, van training en van korfballers komt aan bod. Coaching, met als kern gespreksvoering, wordt behandeld. De KT3 leidt de cursist ook op tot Praktijkbegeleider voor het niveau van KorfbalTrainer 2. KT3 is een praktijkgerichte opleiding. Tijdens de opleiding maken de cursisten gebruik van de app Spelenderwijs Verbeteren en Team TV.

    Korfbaltrainer 4 (KT4)

    Alle aspecten van het trainersvak worden in deze opleiding verder en dieper uitgewerkt. De opleiding bestaat uit een deel theorie en praktijk. De cursus wordt begeleid door de mastercoach van het KNKV, stage docenten en experts uit de sport. De KT4 leidt de cursist ook op tot Praktijkbegeleider of trainersbegeleider. Voor alle drie de opleidingen geldt: de cursist is verplicht in het jaar van de cursus structureel een ploeg te trainen, de cursist wordt ondersteund door een Praktijkbegeleider (PB) en de cursist is lid van het KNKV.

    FF-bewegen clinic

    De FF-bewegen clinic is speciaal voor Kangoeroe-trainers, trainers van de jongste jeugd. Met de clinic ff bewegen leren (toekomstige) trainers van de Kangoeroes op verantwoorde wijze de juiste oefenstof aan te bieden op een speelse en zeer gevarieerde manier.

  • DE START VAN EEN NIEUW SEIZOEN

    Taken aan het begin van elk seizoen

    • Je maakt een groepsapp aan met alle ouders van het team en informeert de ouders over de start van het nieuwe seizoen.
    • Je maakt met spelers en ouders duidelijke afspraken over gedrag op trainingen en in wedstrijden (zie: tips voor positief coachen).
    • De wedstrijdsecretaris zorgt bij iedere wedstrijd voor voldoende spelers en reserves en maakt een rijschema voor uitwedstrijden.

    Kennismaken met je team
    Aan het begin van het seizoen is het goed om je spelers te leren kennen, wat zijn hun dromen, doelen en leukste korfbaloefeningen? Laat ze dit kennismakingsformulier invullen en ga ermee aan de slag.

    Spelers leren elkaar kennen
    Het is ook belangrijk dat de spelers wat meer te weten komen over elkaar. De kennismakingsbingo is een leuke manier daarvoor. Print het formulier een paar keer uit en neem 'm samen met wat pennen mee naar de training.