•  

     

  • BESTE TRAINER/COACH.......

    Leuk dat je dit seizoen een KVS-team traint/coacht! Een uitdagende en belangrijke taak. Hoe beter het jou lukt om die goed uit te voeren, hoe meer plezier jij en de spelers zullen hebben. En …… heel belangrijk, hoe beter jij de spelers kunt helpen bij hun ontwikkeling.

    Om je te ondersteunen en jou te helpen met je eigen ontwikkeling als trainer en coach staat deze pagina boordevol informatie en hulpmiddelen; tips, nieuwsberichten, cursussen, handleidingen en voorbeelden van oefeningen.

    Heb je een vraag neem dan contact met ons op. Ook als je begeleiding wilt. Je vraag kan over van alles gaan. Je wilt met iemand sparren over een probleem, je wilt graag dat iemand een keer naar jouw training komt kijken om vervolgens te bespreken. Of je hebt behoefte aan wat langere begeleiding. Laat het weten en wij proberen een passende oplossing te vinden.

    We wensen je veel plezier en succes!

    Namens de jeugdcommissie,
    Dick (06-20442842), Anniek (06-15508245) en Annemieke (0634150167)

  • DE START VAN EEN NIEUW SEIZOEN

    Taken aan het begin van elk seizoen

    • Je maakt een groepsapp aan met alle ouders van het team en informeert de ouders over de start van het nieuwe seizoen
    • Vaste invalcoach vragen
    • Namen spelers leren kennen
    • Kennismaken met spelers
    • Voorstellen aan ouders
    • Verwachtingen uitspreken aan en afspraken maken met team (gedrag op trainingen en in wedstrijden)
    • Verwachtingen uitspreken aan en afspraken maken met ouders
    • Taken verdelen
    • De wedstrijdsecretaris zorgt bij iedere wedstrijd voor voldoende spelers en reserves en maakt een rijschema voor uitwedstrijden.

    Kennismaken met je team
    Aan het begin van het seizoen is het goed om je spelers te leren kennen, wat zijn hun dromen, doelen en leukste korfbaloefeningen? Laat ze dit kennismakingsformulier invullen en ga ermee aan de slag.

    Spelers leren elkaar kennen
    Het is ook belangrijk dat de spelers wat meer te weten komen over elkaar. De kennismakingsbingo is een leuke manier daarvoor. Print het formulier een paar keer uit en neem 'm samen met wat pennen mee naar de training.

    Afspraken en verwachtingen
    Als je eenmaal kennis hebt gemaakt, is het allerbelangrijkste dat je zorgt voor juiste verwachtingen en duidelijke afspraken. Dat kan namelijk een heleboel werk en gedoe voorkomen. Kijk maar eens in deze lijst met afspraken en verwachtingen en vink aan wat jij belangrijk vindt. Bespreek de belangrijkste verwachtingen met je team en laat hen ook vertellen wat zij belangrijk vinden. Spreek dan af waar je elkaar aan gaat houden. Dat zijn dan afspraken en regels geworden. Bespreek ze vervolgens ook met de ouders. 

    Teamouders
    Je hoeft niet alles zelf te doen. De jeugdcommissie zoekt namelijk per team een teamouder. De taken van de teamouder lees je hier! Ga in gesprek met de teamouder en verdeel samen de taken.

    Blijf communiceren
    Als je kennis hebt gemaakt met iedereen en afspraken hebt gemaakt kun je echt beginnen met het seizoen. Je kunt de jaar- en maanddoelen opstellen en een plan maken voor de training en de eerste wedstrijden. Het blijft echter wel belangrijk dat je tijdens het seizoen ook blijft communiceren met de spelers en ouders. Het is bijvoorbeeld fijn als je even laat weten wanneer je niet kunt, als je afzegt voor een wedstrijd. Ook is het leuk als je af en toe een verslagje appt of mailt na de wedstrijd, of laat weten waarop je hebt getraind met je team. Zo hou je iedereen betrokken!

  • VIER INZICHTEN VAN HET KVS-TRAINERSCHAP
    Hoe zet je nu een goede, veilige en plezierige training neer? Met de volgende vier inzichten gaat jou dat zeker lukken! 

    1. structureren
    2. stimuleren
    3. individueel aandacht geven
    4. regie overdragen

    1. Structureren
    • Spreek uit wat je van sporters verwacht.
    • Maak afspraken over praktische zaken, zoals waar, hoe laat, wie, hoe lang.
    • Maak afspraken over de omgang met elkaar. Vergeet hierbij de ouders niet.
    • Spreek elkaar tijdig aan als grenzen worden overschreden.
    • Geef zelf het goede voorbeeld! Kom afspraken na of geef eerlijk aan als iets je niet lukt.

    2. Stimuleren
    • Voorkom algemene complimenten, maar geef gerichte complimenten bijvoorbeeld op de uitvoering van een specifieke taak.
    • Geef ook complimenten wanneer iemand persoonlijke vooruitgang boekt of een goede inzet toont.
    • Maak eerst een compliment en begin dan met de verbeterpunten.
    • Verpak verbeterpunten als tip of opdracht.
    • Leg niet teveel nadruk op dat wat nog niet goed gaat. Fouten maken mag!

    3. Individueel aandacht geven
    • Noem iedereen regelmatig bij hun naam, laat weten dat ze er mogen zijn.
    • Heb belangstelling voor elke sporter, vraag bijvoorbeeld eens hoe het op school gaat.
    • Benadruk het positieve dat elke sporter bijdraagt op sportief en sociaal vlak.
    • Pas aanwijzingen aan op het niveau van de individuele sporter.
    • Waardeer de diversiteit in de groep en laat sporters elkaar helpen en van elkaar leren.

    4. Regie overdragen
    • Stel meer open vragen en geef minder aanwijzingen, uitleg en adviezen.
    • Stel je feedback uit om sporters de ruimte te geven zelf na te denken.
    • Help sporters om na te denken over hun volgende ontwikkelstap. Het is juist goed als dat kleine, haalbare stappen zijn.
    • Geef keuzemogelijkheden om het zelf gekozen doel te bereiken als ze er zelf niet helemaal uitkomen.
    • Complimenteer sporters voor de gemaakte keuzes en de verantwoordelijkheid die ze nemen. 

    In dit filmpje vertellen ze meer over de 4 inzichten. Er is ook een boekje met een uitgebreidere toelichting beschikbaar. Hoe je het beste om kunt gaan met pubers zie je in dit filmpje.  

    Meer lezen over training geven en coachen? Bekijk dan het Cursusboek Korfbal Trainer 2.

    Vul de trainer-zelfscan in. Aan de hand van stellingen zie je waar jouw kansen liggen. En ontdek je hoe het voor jou nog leuker wordt om trainen te geven.

    DOEL: MET PLEZIER ONTWIKKELEN
    De trainingen en wedstrijden zijn geslaagd als alle spelers zich met plezier ontwikkelen, zowel op sportief als op sociaal gebied. Ieder op zijn of haar eigen tempo. Als de spelers voldoende worden uitgedaagd en plezier hebben, zullen zij zich het snelst ontwikkelen. De ontwikkeling staat kortom voorop! We zien graag het doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen van de sporters groeien. Maar ook dat ze leren samenwerken, leren omgaan met verschillen en met winst en verlies. 

    SAMEN TRAINEN
    KVS wil dat alle teams tot en met de D-leeftijd (tot 12 jaar) de eerste training van de week gezamenlijk starten. Daarna gaan de teams uiteen, of een aantal teams trainen samen. De voordelen van gezamenlijke trainingen zijn: iedereen krijgt dezelfde training, binding binnen dezelfde leeftijdsgroep, het bevordert het contact en communicatie tussen de trainers en onervaren trainers leren van ervaren trainers.

  • TIPS EN TRUCS
    • Gebruik zoveel mogelijk ballen en materiaal. Liefst alle spelers een bal en 1 paal per tweetal.
    • Doe alle oefeningen met een tegenstander.
    • Minder stilstaan of uitrusten - tempo in training - veel afwisseling - korte oefeningen.
    • Zorg voor veel plezier in je training; veel actie en iedereen moet een keer winnen.
    • Durf oefeningen te stoppen als ze te lang duren.
    • Zorg dat oefeningen na elkaar zoveel mogelijk dezelfde opzet hebben. Ga dus niet van tweetallen naar drietallen - dan weer alleen. Afwisselen kan en is zeker leuk maar plan je training zo dat dit niet het tempo eruit haalt.
    • Doe af en toe zelf mee met een oefening. De kinderen vinden dat erg leuk en jij kunt ze de goede kant op sturen.
    • Gebruik de taal van de kinderen om een beweging begrijpbaar te maken.
    • Minder praten/uitleggen - meer doen.
    • Stimuleren op gang houden.
    • Voorbereiden - weten wat je doet.
    • Waarnemen - wat gebeurt er en dan aanpassen (moeilijker of makkelijker).
    • Alle oefeningen hebben met schieten te maken.
    • Let op de aantallen: meer spelers bij korf = minder schieten.
    • Neem een actieve enthousiaste houding aan en corrigeer waar nodig.
    • Maak oefeningen eenvoudig - zodat de kinderen veel succeservaringen hebben.
    • Laat de kinderen meedenken - stel ze vragen.
    • Doe veel partijtjes en onderlinge wedstrijdjes. Coach alleen op het doel/aanwijzing die je hebt afgesproken.
    • Geef tijdens de training evenveel aandacht aan alle aanvalsacties (4) van korfbal. Dit zijn: schieten om te scoren - vrijlopen om te schieten - assist geven en balbezit houden.
    • Probeer eens 2 weken lang alleen maar op vrijlopen te trainen. Verzin zoveel mogelijk oefeningen. Vertel de kinderen ook over welke korfbalactie het gaat.
    • Probeer om van alle kinderen aanvallers te maken. Een aanvaller beheerst alle 4 acties - een complete korfballer dus.
    • Beloon tijdens de training en de wedstrijd niet alleen de doelpuntenmaker maar ook de speler die de assist geeft en de rebounder (balbezit houden).
    • Ga altijd uit van de korfbalactie.
    • Je kunt oefeningen makkelijk/moeilijk maken door met de aantallen te variëren. Bijvoorbeeld in een partijvorm 2 tegen 3 - de 2 beste schutters tegen de 3 mindere schutters (zodat de beste schutters meer uitdaging/weerstand hebben en de 3 mindere schutters meer succes kunnen ervaren).
    • Varieer! Neem een doorloopbal met verschillende soorten ballen. Of varieer in de aanloop door bijvoorbeeld eerst een pirouette te draaien of eerst in de handen te klappen voor de aangeef. Varieer in omgeving door bijvoorbeeld een doorloop vanaf een heuvel of op het echte gras. Ook kun je variëren in de aangooi: heel vroeg - heel laat - hoge of lage aangooi. En laat ze eens een doorloop nemen op een hoge of een lage paal.
  • COACHEN

    POSITIEF COACHEN
    KVS staat achter de visie van positief coachen. Bij positief coachen benadruk je het positieve en werk je met de kwaliteiten die je spelers al beheersen. Al het negatieve laat je weg. 

    Zien wat er fout gaat is makkelijk, maar een aanwijzing geven om iets te verbeteren is veel lastiger. Een positieve coach zal zichzelf nooit negatief uitlaten over zijn spelers, hij zal ze juist motiveren en zo het zelfvertrouwen van zijn spelers vergroten. Noteer eens drie positieve punten voor al je spelers en vertel het ze ook!

    Waarom positief coachen? 

    • Boodschap met inhoud
    • Je wordt er een vrolijker mens van
    • Je omgeving wordt er beter van 
    • Het leerresultaat van je spelers neem toe!
    • Toename van zelfvertrouwen bij je spelers
    • Het plezier van iedereen gaat omhoog!
    • 70% van de prestatie komt voort uit plezier en zelfvertrouwen!

    Bekijk alle tips voor positief coachen. Als je goed oplet, zie je daarin een aantal andere inzichten terugkomen.

                               

    SPELREGELS
    Welke spelregels en spelbepalingen zijn er voor jouw leeftijdsgroep? Bekijk de spelregels hier!

    WEDSTRIJDEN VASTLEGGEN IN KNKV-APP
    De wedstrijden leg je vast met het digitale wedstrijdformulier in de KNKV-app.

    Digitaal Wedstrijd Formulier (DWF)
    Waar vind ik de wedstrijdgegevens? Hoe voeg ik spelers toe aan de opstelling? En hoe selecteer ik de scheidsrechter? Alle informatie over het digitale wedstrijdformulier vind je hier bij de supportdesk van Sportlink.

    Heb je de app nog niet geïnstalleerd? Kijk dan hier!

    WISSELEN EN INVALLEN
    Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord en gezien voelt, dat alle spelers zich ontwikkelen en dat onze jeugdspelers vele jaren blijven sporten bij KVS.

    Daarom hebben we de volgende 2 spelregels:

    1. Alle teamspelers krijgen evenveel speeltijd.

    2. Als je bij een ander team wissel staat (=invaller) mag je altijd minimaal een paar minuten meedoen (behalve bij A1, B1 en C1 want wedstrijdsport). Begroet de invaller actief, betrekt hem/haar bij de warming-up, teambespreking en bedank hem/haar na afloop.

    Waarom doen we dit?
    Kinderen vinden het leuk om eens bij een ander team mee te doen.
    De invaller voelt zich meer betrokken bij het team en heeft meer aansluiting.
    Het is goed voor de ontwikkeling van de invaller, hij/zij leert van andere coaches en medespelers.
    Omdat hiermee bij een ander team reserve staan leuker wordt.

  • PLANNING

    Binnen de trainingen en wedstrijden willen we graag zien dat je als trainer naar een doel toewerkt. Sport is namelijk leuker als kinderen voelen dat ze zich ontwikkelen. De doelen per training en wedstrijd vloeien voort uit een jaar- en maandplanning. 

    Wij hebben zelf ook een jaarplanning voor je gemaakt. 

    JAARPLANNING 2023/24
    Kijk in de jaarplanning 2023/24 voor de wedstrijddagen, vakanties en toernooien per maand. Je vindt er ook de thema's waar we die maand extra aandacht aan geven. 

  • ONTWIKKELEN

    ONTWIKKEL JE SPELERS

    De ontwikkeling van onze spelers is onze prioriteit. Daarom is het goed om te kijken naar wat ze al kunnen en ook naar waar ze beter in willen worden. Tijdens de workshop "motiveren" kwam naar voren dat zelfsturing en kennis van korfbalacties heel belangrijk zijn om enthousiast mee te doen tijdens de training.

    Speler-scan
    We hebben de benodigde capaciteiten en vaardigheden op een rijtje gezet in de speler-scan. Deze speler-scan voor C/D-spelers is gebaseerd op de 8 korfbalacties. Ook zijn ASM-vaardigheden toegevoegd en mentale vaardigheden. Gebruik deze scan voor engelstalige spelers.

    Laat je spelers de scan zelf invullen en doe dat zelf ook. Vergelijk en bespreek de resultaten met elkaar en bepaal waarmee jullie aan de slag gaan! Informeer ook de ouders en stuur ze de scan in de appgroep.

  • ONTWIKKEL JEZELF ALS TRAINER

    Met cursussen van de KNKV; KT2, KT3, KT4.

    Vraag of een trainersbegeleider met je mee wil kijken of denken. 

    Vul de trainer-zelfscan in en kijk waar jouw ontwikkelpunten liggen.

  • ROOD-ZWARTE DRAAD

    VISIE OP AANVALLEN

    Wat is belangrijk in de aanval?
    - Je loopt vrij om te kunnen schieten, niet om een molentje te draaien (dus doelgericht).
    - Je schiet zodra je vrij staat, iedereen probeert af te vangen.
    - De focus ligt op schieten en niet op de doorloopbal. Ja en als je dan druk krijgt, dan moet er de mogelijkheid zijn om naar binnen te gooien voor de doorloop (i.t.t. statische aangeef).
    - Iedereen is in beweging, na je pass/assist loop je richting de paal/ paal aantikken en loop je weer vrij.

    Complete korfballers
    - Geef tijdens de training evenveel aandacht aan alle aanvalsacties (4) van korfbal. Dit zijn: schieten om te scoren, vrijlopen om te schieten, assist geven en balbezit houden.
    - Probeer eens 2 weken lang alleen maar op vrijlopen te trainen. Verzin zoveel mogelijk oefeningen. Vertel de kinderen ook over welke korfbalactie het gaat.
    - Probeer om van alle kinderen aanvallers te maken. Een aanvaller beheerst alle 4 acties, een complete korfballer dus.
    - Beloon tijdens de training en de wedstrijd niet alleen de doelpuntenmaker maar ook de speler die de assist geeft en de rebounder (balbezit houden).
    - Ga altijd uit van de korfbalactie.

    TIP Je kunt oefeningen makkelijk/moeilijk maken door met de aantallen te variëren. Bijvoorbeeld in een partijvorm 2 tegen 3; de 2 beste schutters tegen de 3 mindere schutters (zodat de beste schutters meer uitdaging/weerstand hebben en de 3 mindere schutters meer succes kunnen ervaren).

  • Tijdens het seizoen 2021/22 introduceerde KVS/Maritiem het ASM-model binnen de jeugdopleiding. Dit model voor veelzijdig bewegen maakt dit jaar onderdeel uit van de wekelijkse trainingen. Met als doel (nog) meer plezier en een bredere ontwikkeling van de spelers.

    ASM staat voor Athletic Skills Model en is gebaseerd op een mix van wetenschappelijke bevindingen en praktijkervaring. Het bestaat uit 10 basisvaardigheden en is erg leuk toe te passen. Het gaat er vanuit dat je eerst een goede beweger gaat worden en daarna een betere specialist in korfbal. Het zorgt voor veel variatie in de trainingen, wat leuker en uitdagender is voor kinderen. Aanpassingsvermogen & creativiteit stimuleren staan hierbij centraal.

    Lees er meer over ASM in dit nieuwsbericht

    10 vaardigheden

    1. Gaan en lopen: kruipen, tijgeren, huppelen, huppen, buikschuiven, draaien, keren, stoppen en starten, looptraining, ladder, sprint.
    2. Springen en landen: rebounden, uit beweging schieten, verspringen, touwtje springen, bokspringen, high-fiven in de lucht, trampoline springen, hoogspringen, dunken, vlucht, hoogte en rotatie.
    3. Balanceren en vallen: rijden, glijden, acrobatiek
    4. Klimmen en klauteren: steunen en hangen, paalklimmen, paalhangen, over het hek klimmen, kastspringen, kruiwagen, muurklimmen.
    5. Zwaaien en slingeren: schommelen, zwaaien in hang, zwaaien in steun, slingeren.
    6. Bewegen op muziek: muziek maken, ritme, dansje, spiegelen, bal stuiteren, samen iets tegelijkertijd doen, reageren op een signaal van de trainers, steen/papier/schaar, loopritmes/looptraining, ladderwerk, beweegbanen, bankspringen.
    7. Gooien, vangen, slaan en mikken: stuiteren, jongleren, hockey, beachball, softball, assist geven, rebounden, borstgooi, ingooi, één hand, badminton, tennis, padel, rugby, scoopbal, tafeltennis.
    8. Trappen, schieten en mikken: dribbelen, slalom, opwippen, mikken, high kick (kickboksen), dropkick, passing.
    9. Stoeien en vechten: tillen, heffen en dragen, trekken en duwen.
    10. Rollen, duikelen en draaien: om de lengteas, breedteas en diepteas, koprol maken.
  • TRAINEN GEVEN - IMPLICIET TRAINEN

    In de trainingsstof proberen we "impliciet leren" te stimuleren en passen we trainingen aan op het niveau van ieder individu.

    Kinderen leren spelenderwijs en impliciet het best waarbij we spelers zelf laten ontdekken hoe het moet. Ze leren door te doen, zonder bewuste technische aanwijzingen van ons (expliciet). Diegene die leert kan dan ook niet duidelijk verwoorden wat de beweegregels zijn, maar is wel succesvol in het doel. 

    Hoe doe je dat nou, impliciet trainen geven?

    • Vragen stellen (reflectie); als trainer/coach is het belangrijk om vragen te stellen over het doel van de oefening, het leerproces en het resultaat. "Hoe gaat het?" "Waar kan ik je mee helpen?" "Hoe bedoel je dat?" Hierdoor worden de spelers zich bewust van het doel en komen ze zelf met oplossingen.
    • Foutloos leren; van makkelijk naar moeilijk. Begin met een oefening waarbij de korfbalactie heel vaak lukt. En ga daarna verder naar de volgende oefensituatie die wat moeilijker is. Bijvoorbeeld de afstand tot de paal steeds iets verder vergroten bij een schot. Of misschien is het raken van de korf bij de kleintjes al een punt waard.
    • Analogie leren; door middel van een metafoor of beeldspraak een beweging uitvoeren. Bijvoorbeeld bij het schieten; juichen/uitzwaaien nadat de bal de handen verlaat. Of de verdedigende houding; doe alsof je op een surfplank staat/onder een laag plafond loopt. De tegenstander de pas afsnijden; deurtje dicht.
    • Differentieel leren; het aanleren van vaardigheden in wisselende omstandigheden. Bijvoorbeeld bij een doorloopbal. Je kunt variëren in materiaal; een doorloopbal nemen met verschillende soorten ballen. Of variëren in de aanloop door bijvoorbeeld eerst een pirouette te draaien, of eerst in de handen te klappen voor de aangeef. Variatie in de omgeving kan aangebracht worden door bijvoorbeeld een doorloop vanaf een heuvel of op het echte gras. Ook kun je variëren in de aangooi: heel vroeg, heel laat, hoge of lage aangooi. En laat ze eens een doorloop nemen op een hoge of een lage paal.
    • Observerend leren; oefeningen nadoen/imiteren. Doe het zelf voor, een teamgenoot of vraag eens iemand van de selectie om te helpen.
    • Leren met externe focus: alleen het doel is van belang, bijvoorbeeld het scoren. De speler leert zonder dat hij zijn aandacht richt op de uitvoering. Laat de spelers bijvoorbeeld hun aandacht richten op de korf (waar moet de bal komen?) en bijvoorbeeld niet op de stand van de handen.
  • CURSUSSEN

    Het KNKV heeft een aantal opleidingen voor korfbaltrainers. Vanaf 15 jaar kun je daar aan meedoen. Voor beginnende trainers of bijvoorbeeld ouders die training gaan geven is er een clinic beschikbaar: ‘Training geven: de basics’. De KT2, KT3 en KT4 zijn opleidingen voor de trainers met ervaring. Daarnaast biedt de KNKV de opleiding ‘Trainersbegeleiding’ aan, waarbij je wordt opgeleid tot trainersbegeleider.

    Training geven: de basics

    Deze trainingsavond/clinic is bedoeld voor een diverse doelgroep. Denk hierbij aan ouders, jeugdkorfballers die beginnen met training geven of aan oudere trainers die zich willen laten inspireren. De clinic is dan ook laagdrempelig en eenvoudig te begrijpen voor iedereen! Tijdens deze clinic worden de belangrijkste facetten van korfbal belicht, zodat de deelnemers een aantal tips en handvaten krijgen om in de praktijk mee aan de slag te kunnen gaan. Alle oefeningen zijn gericht op training geven aan de jeugd. Plezier en succesbeleving van je spelers in het korfbal staan centraal.

    Korfbaltrainer 2 (KT2)

    Deze opleiding heeft als kern het lesgeven (didactiek). Lesgeven is de basis om inhoud (korfbalvaardigheden) over te kunnen brengen. In de opleiding wordt ook enige aandacht besteed aan het coachen. Deze opleiding is vooral praktijkgericht, er wordt veel gewerkt met beelden! De cursisten maken tijdens de opleiding gebruik van de app van Spelenderwijs Verbeteren.

    Korfbaltrainer 3 (KT3)

    In deze opleiding wordt veel aandacht besteed aan het proces van ‘analyse naar oefenstof’. Kennis van korfbal, van training en van korfballers komt aan bod. Coaching, met als kern gespreksvoering, wordt behandeld. De KT3 leidt de cursist ook op tot Praktijkbegeleider voor het niveau van KorfbalTrainer 2. KT3 is een praktijkgerichte opleiding. Tijdens de opleiding maken de cursisten gebruik van de app Spelenderwijs Verbeteren en Team TV.

    Korfbaltrainer 4 (KT4)

    Alle aspecten van het trainersvak worden in deze opleiding verder en dieper uitgewerkt. De opleiding bestaat uit een deel theorie en praktijk. De cursus wordt begeleid door de mastercoach van het KNKV, stage docenten en experts uit de sport. De KT4 leidt de cursist ook op tot Praktijkbegeleider of trainersbegeleider. Voor alle drie de opleidingen geldt: de cursist is verplicht in het jaar van de cursus structureel een ploeg te trainen, de cursist wordt ondersteund door een Praktijkbegeleider (PB) en de cursist is lid van het KNKV.

    FF-bewegen clinic

    De FF-bewegen clinic is speciaal voor Kangoeroe-trainers, trainers van de jongste jeugd. Met de clinic ff bewegen leren (toekomstige) trainers van de Kangoeroes op verantwoorde wijze de juiste oefenstof aan te bieden op een speelse en zeer gevarieerde manier.