• KVS/Groeneveld keukens is de veldcompetitie goed begonnen. Nadat vorige week thuis Tweemaal Zes met 30-10 werd verslagen, won het dit weekend ook de 2e wedstrijd. In Leiden werd met 10-21 Pernix verslagen. Aanstaand weekend speelt KVS thuis tegen stadsgenoot Die Haghe die, net als KVS, haar eerste 2 wedstrijden wist te winnen. Kortom er staat een alleraardigste stadsderby op het programma met als inzet de koppositie.

KVS is dus zoals gezegd de veldcompetitie goed begonnen. Een competitie die door de KNKV (wederom) op z’n kop is gezet. Er zijn maar weinig sportbonden die de afgelopen jaren zo vaak de competitieopzet heeft aangepast als de KNKV. Dit jaar heeft men besloten om de Ereklasse (het hoogste niveau op het veld) uit te breiden naar 32 (!) teams. Hierdoor zijn de Ereklasse en de Hoofdklasse dit jaar niet meer dan een veredeld vriendschappelijk toernooitje. Dit geldt echter niet voor de Overgangsklasse waarin KVS uitkomt, de nummer 1 promoveert namelijk ook direct naar de nieuw te vormen Ereklasse ! Mocht KVS promoveren dan zou het volgend jaar zomaar tegen de top van Nederland kunnen gaan spelen. Al valt het nog maar te bezien of de topteams ook daadwerkelijk hun (bijeengekochte ?) topspelers zullen laten opdraven indien een voormalig Overgangsklasser de tegenstander wordt.

KVS won dus de eerste 2 veldwedstrijden en deed dat ook nog is met speels gemak. Na de promotie in de zaal naar de hoofdklasse behoort KVS misschien wel tot de favorieten op het veld. Toch is het lastig inschatten hoe de verhoudingen dit jaar zijn en dat komt met name doordat KVS tegen ploegen uitkomt waar het niet al te vaak tegen gespeeld heeft en daardoor wat onbekend zijn. Het goede nieuws aan KVS zijde is dat de selectie, anders dan voorgaande jaren, vrijwel in tact bleef en werd aangevuld met versterkingen bij de dames. Na een voorbereiding tegen enkel hoofdklasse ploegen startte KVS de eerste veldwedstrijd tegen Tweemaal Zes. Op een drukbezocht en zonnig ‘Cas-van-Dijk-Park’ liet de ploeg van Andre Kuipers een uitermate gedreven indruk achter. Na een solide 1e helft (12-6) liet het Tweemaal Zes de 2e helft werkelijk alle hoeken van het veld zien. KVS dat feitelijk al een gewonnen wedstrijd speelde, verslapte geen moment.  Het 30e doelpunt (de 9e van Gijs Gillissen) was dan ook het gevolg van de eerder genoemde gedrevenheid. Uitslag: 30-10

Wedstrijd 2 tegen Pernix werd een andere wedstrijd dan een week eerder. Mogelijk was het wispelturige weer, wat overigens een enkele KVS supporter niet weerhield om de uitwedstrijd in Leiden per fiets te bezoeken, de hoofdreden dat de teller slechts op 21 bleef steken. KVS, met Martine Rog in de basis, had vooral moeite om de vele kansen om te zetten in doelpunten waardoor het halverwege de 1e helft pas op een 3-5 voorsprong stond. Qua veldspel viel er weinig op te merken, KVS heerste in de paalzone, werkte hard en zette goed druk op de aanval van Pernix die daardoor veel balverlies leed. Dankzij 2 snelle treffers van Laura Dijkhuizen en een slim balletje van Larissa Lazarom (zij verving de vroeg uitgevallen Jill Buytelaar) liep KVS uit naar 3-8. De uiteindelijk 4-8 ruststand moet toch als niet bevredigend zijn ervaren want het had ook zomaar op dubbele cijfers kunnen staan. Tegenstander Pernix had overigens weinig in te brengen maar dat is niet zo verwonderlijk want de Leidenaren hebben nogal wat ingeleverd door het vertrek/stoppen van een aantal geroutineerde spelers. Taak aan Pernix trainer Rick Nell (een trainer met Scheveningse roots) om de komende jaren te bouwen aan een nieuw team en in ieder geval dit team te behouden voor de Overgangsklasse. De 2e helft kende een zelfde speelbeeld als de 1e helft alleen nu vielen de doelpunten toch wat makkelijker. Het gevaar kwam met name van de dames in de paalzone. Alle vier de KVS dames wisten te scoren waardoor het halverwege de 2e helft de voorsprong was uitgebouwd naar 5-15 en daarmee feitelijk de wedstrijd beslist. Aan KVS de taak om de score nog zo hoog mogelijk op te voeren. Dat lukte nog vrij aardig en leidde uiteindelijk tot een degelijke 10-21 overwinning.

Aanstaande zaterdag wacht stadsgenoot Die Haghe. De ploeg van trainer/coach Tim Abbenhuis promoveerde dit jaar naar de Overgangsklasse en barst van het talent. De 2 ruime overwinningen tegen respectievelijk Antilopen en SKF zijn bewonderingswaardig en voor KVS een signaal om er zaterdag vol voor te gaan. De wedstrijd in het ‘Cas-van-Dijk-Park’ begint om 15:30 en staat onder leiding van het arbitrale duo de Groot/Smits.

Doelpunten (Tweemaal Zes): Gijs Gillissen 9, Youri Nadorp 6, Laura Dijkhuizen 5, Pieter Redelijkheid 3, Fleur van de Ende 2, Madjid Korodowou 2, Jarmo Jongman 2, Jill Buytelaar 1

Doelpunten (Pernix): Jarmo Jongman 4, Larissa Lazarom 4, Laura Dijkhuizen 3, Fleur van de Ende 3, Madjid Korodowou 2, Pieter Redelijkheid 2, Martine Rog 1, Youri Nadorp 1, Gijs Gillissen 1